Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Nyhet | Allmänmedicin

Många ringer 112 i onödan - trots att annat krisnummer finns

Många ringer nödnumret 112, trots att de istället borde använda sig av krisinformationsnumret 113 13. “Ju fler som känner till 113 13, desto mer kan vi avlasta nödnumret 112 vid allvarliga händelser”, säger Björn Skoglund, tjänsteägare för 112 och krisberedskap vid SOS Alarm.


Publicerad den: 2019-02-04

Många ringer 112 i onödan - trots att annat krisnummer finns
Annons

Med hjälp av undersökningsföretaget Ipsos har SOS Alarm tittat på hur stor andel av befolkningen som någon gång har ringt de nummer som man ringer om man snabbt behöver hjälp eller information vid allvarliga olyckor, händelser eller sjukdomar:

  • Nödnumret 112
  • Krisinformationsnumret 113 13
  • Polisens nummer 114 14 
  • Vårdguiden 1177.

De flesta, 71 procent, har någon gång ringt 1177 för att få sjukvårdsrådgivning. Men bara två procent har någon gång ringt krisinformationsnumret 113 13. Istället ringer många nödnumret 112, trots att de inte befinner sig i en nödsituation.

– Ju fler som känner till 113 13, desto mer kan vi avlasta nödnumret 112 vid allvarliga händelser så att våra SOS-operatörer kan fokusera på att snabbt larma ut hjälp och rädda liv, säger Björn Skoglund, tjänsteägare för 112 och krisberedskap vid SOS Alarm. Undersökningen bekräftar tyvärr vår bild av att det är få som känner till och använder numret.

Annons
Annons

Då ska du ringa 113 13

Krisinformationsnumret 113 13 infördes år 2013 just för att avlasta nödnumret 112 vid stora kriser eller olyckor. Dit kan man ringa när man behöver information om vad som hänt vid allvarliga olyckor, och hur man ska agera om man befinner sig nära en olycka eller om någon anhörig gör det. Man kan också få information gällande andra krissituationer såsom större stormar, influensaepidemier eller översvämningar. Man kan även lämna information via 113 13.

SOS alarm tar upp sommarens bränder som ett exempel på när trycker på nödnumret 112 var extremt högt. Då kunde många av inringare ha använt sig av 113 13 istället, eftersom de bara ville ha information om var det brann. De befann sig alltså inte i en direkt nödsituation.

“Om dessa samtal istället hade ringts till 113 13 hade väntetiderna till 112 kunnat kortas.”, skriver SOS Alarm i ett pressmeddelande. 

Man kan även använda sig av hemsidan krisinformation.se. Men den som är osäker på om en situation är akut eller inte ska alltid ringa 112, skriver SOS Alarm.

Så här har svenska folket använt de fyra krisnumren:

Annons
Annons
  • 1177 Vårdguiden – 71 procent
  • Polisens nummer 114 14 – 49 procent
  • Nödnumret 112 – 44 procent
  • Krisinformation 113 13 – 2 procent
  • Inget nummer – 12 procent

    Källor

  • SOS Alarm - https://www.sosalarm.se/pressrum/pressmeddelanden/2019/hur-manga-har-ringt-sveriges-viktigaste-nummer--fa-har-anvant-krisinformationsnumret/

Du har valt bort en eller flera kakor vilket kan påverka viss utökad funktionalitet på siten.