Nyhet | Neurologi

Hantering av tankar och känslor minskar migrän

De människor som lider av migrän kan genom träning att hantera vardagen, tankar och känslor minska migränen. Det visar en ny avhandling av Kerstin Hedborg, universitetsadjunkt vid Högskolan i Gävle, skriver SVT Vetenskap.

D0C061E2 91E3 41C2 A087 67D824C7D69B
Publicerad den: 2011-10-20
Författare: Besima Aho, Redaktionschef, Netdoktor

Annons

De människor som lider av migrän kan genom träning att hantera vardagen, tankar och känslor minska migränen. Det visar en ny avhandling av Kerstin Hedborg, universitetsadjunkt vid Högskolan i Gävle, skriver SVT Vetenskap.

I avhandlingen har 55 vuxna med migrän fått medverka i ett utbildnings- och träningsprogram via internet under sex månader för att se vilken effekt programmet ger. Där har de fått lära sig om stressfysiologi, vilken betydelse kost, sömn, känslor, fysisk aktivitet och tankemönster har för stresshantering. De fick även bokföra sina symtom.

Annons
Annons

Resultaten visar att 40 procent av deltagarna upplevde att migränen minskat till mindre än hälften. Enligt deltagarna var utbildningen som rörde tankemönster och känslohantering den som gav mest effekt.

    Källor

  • SVT Vetenskap - http://svt.se/2.108068/1.2570305/lar_dig_minska_din_migran&from=rss?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Svtse-Vetenskap-Nyheter

Kommentarer

Du måste logga in för att kunna skriva kommentarer. Logga in.

Inga har kommenterat på denna sida ännu


Annons
Annons
Annons