Nyhet | Psykiatri

Sömnbesvär går att behandla med KBT

Siffror visar att över 30 procent av befolkningen har problem med sömnen. Kognitiv beteendeterapi (KBT) är det behandlingsalternativ som visat sig ge minst lika bra effekt mot sömnproblem som medicinskbehandling. Margareta Svaneby, leg. psykolog inom KBT och platschef för KBT-gruppen i Stockholm menar att behandlingsformen gett goda resultat på grund av att den är varaktig.

bessie webb ljusare
Publicerad den: 2012-04-26
Författare: Besima Aho, Redaktionschef, Netdoktor

Annons

Siffror visar att över 30 procent av befolkningen har problem med sömnen. Kognitiv beteendeterapi (KBT) är det behandlingsalternativ som visat sig ge minst lika bra effekt mot sömnproblem som medicinskbehandling. Margareta Svaneby, leg. psykolog inom KBT och platschef för KBT-gruppen i Stockholm menar att behandlingsformen gett goda resultat på grund av att den är varaktig.

– Om man jämför KBT med en tablett så är KBT faktiskt varaktigt. Behandlingen skapar en förändring där man bland annat skapar rutiner, nedvarvning, man hjälper kroppen att lära om till att sova och ger därför de som har sömnproblem förutsättningar för bra nätter.    

Annons
Annons

Behandlingsformen kännetecknas av tydliga målsättningar och försöker förändra det som är nu.

– Det är en aktiv terapiform där terapeuten och klienten tillsammans jobbar för att lösa de problem som finns. KBT är mycket av ett samarbete då klienten tillsammans med mig som terapeut i ett team försöker förändra beteenden och tankar som klienten har, säger Margareta Svaneby.

Enligt en rapport från Statens beredning för medicinsk översikt, SBU, om behandling av sömnbesvär hos vuxna visar resultaten att psykologiska behandlingsmetoder i form av kognitiv beteendeterapi (KBT) och annan beteendeterapi leder till att patienten somnar snabbare och inte är vaken lika länge under natten. Även sömnkvaliten blir bättre.

Annons
Annons

Risken att man hamnar i gamla vanor och mönster finns dock oavsett behandlingsform. Det menar Margareta är människans gissel.

–Människor kan åter hamna i samma (destruktiva) mönster om man inte håller hårt på rutiner eller slutar med det som faktiskt fungerade och som gjorde att vi mådde bra. Fördelen med KBT är dock att man efter avslutad behandling får en plan och verktyg för vad det var som gjorde att jag mådde bra och att min sömn blev bättre. Råkar man falla in i gamla vanor så kan man snabbt gå tillbaka och se vad det var som gjorde att just jag blev bättre.

    Källor

  • Netdoktor - http://www.netdoktor.se/stress-utbrandhet/?_PageId=186243

Kommentarer

Du måste logga in för att kunna skriva kommentarer. Logga in.

Inga har kommenterat på denna sida ännu


Annons
Annons
Annons