Förskola stärker barns språk
Enkätundersökning om patientlagen
Patientlagens syfte är att stärka och tydliggöra patientens ställning. I denna enkät vill vi få en bättre bild av hur ni arbetar med patientlagen på din arbetsplats.
Enkät om biosimilarer
Vad vet du om biosimilarer?
Vi på NetdoktorPro vore tacksamma om du ville genomföra enkäten som bara tar några minuter. Du får samtidigt uppdaterade kunskaper om t ex vad som krävs för att en biosimilar ska godkännas, skillnaden mellan ett generiskt läkemedel och biosimilarer och vad som egentligen menas med en "switch".
Barn som inte går i förskolan riskerar att få ett sämre språk och att bli sämre på att läsa, skriver SVT Rapport. De barn som stimuleras språkligt i ett tidigt skede har nytta av det längre fram, enligt forskarna.
– Ju tidigare barn få den här stimulansen desto bättre, säger docent Ulf Fredriksson.
Det är Pisa-rapporten 2009 som studerats närmare av forskare i de nordiska länderna. För Sveriges del ingår över 4 500 15-åringar från 189 skolor. Resultaten visar att Sverige tillhör de länder som tappat mest när det gäller läsning – över 17 procent av barnen klassas som svaga läsare. Med svaga läsare menar man att de har svårt att förstå och tolka en komplex text.
Trots att Sverige tappat mest är vi ändå det land som ligger fortsatt över snittet i OECD-länderna. Men utvecklingen oroar många forskare som pekar på att det fria skolvalet kan vara en bidragande orsak. Föräldrar väljer bort skolor, och resurssvaga barn får inte den draghjälp de kan behöva om duktiga barn försvinner från klassen.
– Det är också möjligt att den typ av undervisning som bygger på självständigt eget arbete har ökat, säger Ulf Fredriksson, docent i pedagogik vid Stockholms universitet. Och den typen av undervisning gynnar i regel inte svaga elever.
Enkätundersökning om patientlagen
Patientlagens syfte är att stärka och tydliggöra patientens ställning. I denna enkät vill vi få en bättre bild av hur ni arbetar med patientlagen på din arbetsplats.
- SVT Rapport - http://svt.se/2.22620/1.2684030/barn_utan_forskola_riskerar_samre_sprak