Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Nyhet | Pediatrik

Förskola stärker barns språk

Barn som inte går i förskolan riskerar att få ett sämre språk och att bli sämre på att läsa, skriver SVT Rapport. De barn som stimuleras språkligt i ett tidigt skede har nytta av det längre fram, enligt forskarna. – Ju tidigare barn få den här stimulansen desto bättre, säger docent Ulf Fredriksson.

D0C061E2 91E3 41C2 A087 67D824C7D69B
Publicerad den: 2012-01-23

Annons

Barn som inte går i förskolan riskerar att få ett sämre språk och att bli sämre på att läsa, skriver SVT Rapport. De barn som stimuleras språkligt i ett tidigt skede har nytta av det längre fram, enligt forskarna.

– Ju tidigare barn få den här stimulansen desto bättre, säger docent Ulf Fredriksson.

Annons
Annons

Det är Pisa-rapporten 2009 som studerats närmare av forskare i de nordiska länderna. För Sveriges del ingår över 4 500 15-åringar från 189 skolor. Resultaten visar att Sverige tillhör de länder som tappat mest när det gäller läsning – över 17 procent av barnen klassas som svaga läsare. Med svaga läsare menar man att de har svårt att förstå och tolka en komplex text.

Trots att Sverige tappat mest är vi ändå det land som ligger fortsatt över snittet i OECD-länderna. Men utvecklingen oroar många forskare som pekar på att det fria skolvalet kan vara en bidragande orsak. Föräldrar väljer bort skolor, och resurssvaga barn får inte den draghjälp de kan behöva om duktiga barn försvinner från klassen.

– Det är också möjligt att den typ av undervisning som bygger på självständigt eget arbete har ökat, säger Ulf Fredriksson, docent i pedagogik vid Stockholms universitet. Och den typen av undervisning gynnar i regel inte svaga elever.

Annons
Annons

    Källor

  • SVT Rapport - http://svt.se/2.22620/1.2684030/barn_utan_forskola_riskerar_samre_sprak

Du har valt bort en eller flera kakor vilket kan påverka viss utökad funktionalitet på siten.